Ο εφησυχασμός της κοινωνίας, η αδράνεια και ο συμβιβασμός είναι η αχίλλειος πτέρνα της δημοκρατίας και των θεσμών της

fb

Επιλογή Προέδρων των νέων Ασφαλιστικών Ταμείων

kampitsiΑικ. Ζαφείρη – Καμπίτση
Επιτ. Γεν . Διευθυντής ΟΑΕΕ-ΤΑΕ Τέως Πρόεδρος Δ.Σ ΤΑΠΟΤΕ

Όταν ξέσπασε το σκάνδαλο των δομημένων ομολόγων ο Υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών εφθέγγετο ότι "Φταίνε οι άπληστοι Χρηματιστές και οι ανίδεες Διοκήσεις." Όταν ξέσπασε το σκάνδαλο των δομημένων ομολόγων ο Υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών εφθέγγετο ότι "Φταίνε οι άπληστοι Χρηματιστές και οι ανίδεες Διοκήσεις."Για τη λέξη "ανίδεες" θα πρέπει να λάβουμε υπόψη, τη μεταφορική έννοια,που δίδει ο κ. Μπαμπινιώτης στο ερμηνευτικό λεξικό του , σύμφωνα με την οποία είναι "...αυτός που δεν υποψιάζεται, δεν πονηρεύεται,του τα παρουσίασαν όλα ωραία..." Στο 3556|07 περιελήφθη διάταξη που καθόριζε τα προσόντα των Προέδρων, των Διοικητικών Συμβουλίων των Ασφαλιστικών Φορέων, αρμοδιότητας του Υπουργείου Απασχόλησης και Κοινωνικής Προστασίας. Τα προσόντα ήταν συγκεκριμένα: α) Να είναι πτυχιούχοι σχολών Α.Ε.Ι β) Να έχουν αποδεδειγμένη 5ετή εμπειρία σε θέματα διοίκησης και γ) Να έχουν αποδεδειγμένη εμπειρία σε θέματα κονωνικής ασφάλισης και κοινωνικής πολιτικής. Ο νόμος απαιτούσε πρόσκληση υποβολής υποψηφιότητας και επιλογή των υποψηφίων,από επιτροπή που καθόριζε τα μέλη και τους αναπληρωτές τους. Την εποχή εκείνη είχε επικρατήσει στα ηγετικά κλιμάκια της Κυβέρνησης ότι, επιτέλους, πρέπει να επιλέγονται άτομα που έχουν γνώση του αντικειμένου και όχι άσχετοι με το αντικείμενο όπως είχε συμβεί στο παρελθόν. Ορισμένοι μάλιστα που διέμεναν εκτός Αθηνών προσήρχοντο στα Ταμεία άπαξ το 15θήμερο και διοικούσαν οι "αντ' αυτών με όλες τις γνωστές συνέπειες. Ο θεσμός της Κοινωνικής Ασφάλισης δεν είναι εύκολος.Απαιτούνται γνώσεις αρκετές.Δεδομένου ότι πολλοί φορείς είχαν να αντιμετωπίσουν όλο το φάσμα του θεσμού δηλ. όλους τους Κλάδους -Σύνταξης,Πρόσθετης Ασφάλισης, Ασθένειας- το αντικείμενο ήταν εκτεταμένο και το εύρος των γνώσεων αρκετά μεγάλο. Πέραν αυτών απαιτούνται γνώσεις διοίκησης, οργάνωσης οικονομικές κ.λπ. Η προαναφερόμενη διάταξη ήταν ένα σημαντικό βήμα στη σωστή κατεύθυνση. Η επιλογή των Προέδρων βάσει της διάταξης αυτής, είχε χρονικό ορίζοντα την τριετία. Με την αλλαγή της Πολιτικής Ηγεσίας η νέα Υπουργός επεξεργαζόμενη το σχέδιο της ασφαλιστικής μεταρρύθμισης, διέγνωσε προφανώς ότι η διάταξη που προέβλεπε αποδεδειγμένη εμπειρία δημιουργούσε προσκόμματα στους μελλοντικούς σχεδιασμούς της και έπρεπε να τροποποιηθεί. Έτσι το άρθρο 134 του Ν.3655/08 αντικατέστησε τη συγκεκριμήνη παράγραφο και όρισε τα εξής: " ...Οι Διοικητές και οι Πρόεδροι όλων των Φορέων Κοινωνικής Ασφάλισης πλήν του ΤΕΑΠΑΣΑ επιλέγονται με τη διαδικασία του άρθρου 49Α του Κανονισμού της Βουλής...Οι Διοικητές και οι Πρόεδροι πρέπει να είναι πτυχιούχοι σχολών Α.Ε.Ι.να έχουν διοικητική εμπειρία και κατάρτιση σε διοικητικά ή οικονομικά θέματα ή θέματα κοινωνικής ασφάλισης ή κοινωνικής πολιτικής..." Το πεδίον πλέον της κοινωνικής ασφάλισης καθίστατο ευάλωτο από τους αποδεδειγμένα μη έχοντας γνώση αυτής. Η αρχική διάταξη τις προϋποθέσεις τις έθετε αθροιστικά και αποδεδειγμένα, ενώ η νέα διάταξη τις θέτει μόνο διαζευκτικά. Η προκήρυξη όμως έκανε ένα βήμα πιό εμπρός από τον νόμο. Ενώ ο νόμος δεν προέβλεπε α) μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών, διοικητική εμπειρία στον ιδιωτικό τομέα και άριστη γνώση ξένης γλώσσας. Τα επί πλέον συνεκτιμώμενα προσόντα τα συμπεριέλαβε η προκήρυξη προφανώς γιατί κάποιος έμενε εκτός του νομοθετικού πλαισίου. Πέραν αυτών ο νόμος δεν προέβλεπε συνέντευξη από την επιτροπή. Επεβλήθη μάλλον για να εξοστρακιστούν εκείνοι που είχαν τα προσόντα σχετικά με το αντικείμενο της κοινωνικής ασφάλισης. Οι συγκεκριμένοι δεν έσπευσαν να υποβάλλουν υποψηφιότητα με την αρχική προκήρυξη τον Μάϊο του 07 γιατί η αποζημίωση ήταν μηδαμινή. Μόλις πληροφορήθηκαν την παχυλή αποζημίωση έσπευσαν να προσφέρουν ανάχωμα στο κοινωνικοασφαλιστικό σύστημα και η Υπουργός πιστεύει ότι, επειδή οι Διοικήσεις των νέων Ταμείων είναι στις θέσεις τους, το σύστημα βαίνει βελτιούμενο λές και η παρουσία είναι το πάν και όχι η αποδεδειγμένη γνώση και εμπειρία. Στο σημείο αυτό πρέπει να παραφράσουμε τον Αλεξανδρινό ποιητή. "...Όσο από μέριμνα του Κράτους και από διοίκηση ούτε που ήξερε τι γινόταν γύρω του...."Ούτε βέβαια η Πολιτική Ηγεσία γνωρίζει σε βάθος τα προβλήματα της κοινωνικής ασφάλισης τα οποία ο νέος νόμος απλώς πολλαπλασιάζει. Δεν γνωρίζω πόθεν αντλεί την αισιοδοξία της η κ. Υπουργός για την ομαλοποίηση και βιωσιμότητα του συστήματος. Δικαίωμα του καθ'ενός να επενδύει στην αισιοδοξία αλλά για τα προσωπικά του θέματα, όχι για τις τύχες χιλιάδων ασφαλισμένων-συνταξιούχων και εργαζομένων.

Διεύθυνση: Πατριάρχου Ιωακείμ 30 Αθήνα 10675 | Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο: info@epkodi.gr

Πολιτική Προστασίας Προσωπικών Δεδομένων