Επίκαιροι προβληματισμοί για την ασφαλιστική μεταρρύθμιση προϋποθέσεις για ένα νέο ασφ/ικό σύστημα
- Γιώργος Καββαθάς
ΟΜΙΛΙΑ ΣΤΗΝ ΗΜΕΡΙΔΑ
ΤΗΣ ΕΝΩΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΡΟΑΣΠΙΣΗ
ΤΩΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΩΝ ΔΙΚΑΙΩΜΑΤΩΝ
Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε. ΑΝΤΙΠΡΟΕΔΡΟΣ Αθήνα 5/3/2008
ΘΕΜΑ: ΕΠΙΚΑΙΡΟΙ ΠΡΟΒΛΗΜΑΤΙΣΜΟΙ ΓΙΑ ΤΗΝ
ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ
ΠΡΟΫΠΟΘΕΣΕΙΣ ΓΙΑ ΕΝΑ ΝΕΟ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ
Κυρές και Κύριοι, Δεν θα μιλήσω όπως οι προλαλήσαντες Συνάδελφοί μου, για το τι θα συμβεί με την Ασφαλιστική μεταρρύθμιση που σχεδιάζει η Κυβέρνηση, εγώ θα σας πω, ή θα προσπαθήσω να σας πω τι βιώνουμε οι ΜΜΕ από την ενοποίηση των ταμείων μας Τ.Ε.Β.Ε. - Τ.Σ.Α. - Τ.Α.Ε. Για την σημερινή κατάσταση του Συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης (Σ.Κ.Α.), η ευθύνη είναι συλλογική και διαχρονική. Ανήκει σ' όλους αυτούς που κυβέρνησαν τα τελευταία 50 χρόνια και διαχειρίστηκαν τα αποθεματικά των ταμείων ως λάφυρα, κρατώντας τα άτοκα στην Τράπεζα της Ελλάδος και χρησιμοποιώντας τα για «θαλασσοδάνεια». Είναι υπεύθυνο το Συνδικαλιστικό Κίνημα που δεν αντέδρασε ως όφειλε στον Νόμο Σιούφα (1992), που δημιουργούσε ασφαλισμένους δύο ταχυτήτων και καθιέρωνε την διαδοχική ασφάλιση. Έχουμε τεράστια ευθύνη οι συνδικαλιστές που πιστέψαμε στις διαβεβαιώσεις της Πολιτείας και δεχθήκαμε το Νόμο Ρέππα, για την ενοποίηση των ταμείων πριν η Πολιτεία αναλάβει με νόμο τις υποχρεώσεις της (βλέπε ελλείμματα ΤΣΑ και ΤΑΕ, χρηματοδότηση κλπ). Έχουν ευθύνη και οι ΜΜΕ, που παραμένουν απαθείς στις εις βάρους μεταβολές στο Ασφαλιστικό, λες και μια αόρατη δύναμη τους κρατά δέσμιους των προβλημάτων τους. Αναρωτηθήκατε ποτέ ποιος είναι ο κύριος χρηματοδότης του Σ.Κ.Α. της χώρας; Οι Μικρομεσαίοι, μια και συνεισφέρουμε στο μεγαλύτερο Ασφαλιστικό Ταμείο, το ΙΚΑ, καταβάλλοντας τις εργοδοτικές εισφορές, από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη, που την τριετία 2000-2003 αυξήθηκαν κατά 60% περίπου, ενώ ταυτόχρονα οι προσφερόμενες υπηρεσίες είναι και παραμένουν κατώτερες των περιστάσεων. Κύριος χρηματοδότης του δεύτερου σε μέγεθος ταμείου του Ο.Α.Ε.Ε., του ταμείου των Επαγγελματικών, των Βιοτεχνών, των Εμπόρων και Αυτοκινητιστών που συγκροτούν το βασικό ιστό του Μεσαίου χώρου, αυτού του τμήματος της Ελληνικής κοινωνίας, που πάντα προεκλογικά, κολακεύεται, λόγω της μεγάλης δεξαμενής ψήφων που διαθέτει και της πολλαπλασιαστικής του εκλογικής δύναμης. Ποια είναι τα κύρια προβλήματα του Σ.Κ.Α.;
- Η εισφοροδιαφυγή
- Η πολυφαρμακία (οι δαπάνες για φάρμακα είναι σκανδαλώδεις, αφορούν χώρα με 35.000.000 πληθυσμό)
- Η μη απόδοση των θεσμοθετημένων πόρων από το Κράτος
- Η ιδιότυπη εισφοροδιαφυγή που νομιμοποίησε η Πολιτεία, φορτώνοντας τις υποχρεώσεις των υπερκερδοφόρων Τραπεζών, στην πλάτη του Έλληνα φορολογούμενου
- Η μη καταβολή εργοδοτικών εισφορών και εισφορών που έχουν ήδη παρακρατηθεί στο Ι.Κ.Α., από εταιρίες κρατικών συμφερόντων
- Η νόμιμη φοροαποφυγή, με την πλήρη ανοχή της Πολιτείας από 10.000 υπεράκτιες εταιρίες Ελληνικών συμφερόντων
Το ταμείο αυτό, το ταμείο μας, αγγίζει 861.300 κύρια ασφαλισμένους, 304.000 συνταξιούχους και 1.211.000 μέλη των οικογενειών μας δηλαδή συνολικά 2.376.300 πολίτες αυτού του Κράτους. Πριν σας πω τι έκανε η Πολιτεία για μας, επιτρέψτε μου να σας παραθέσω μερικά ακόμη στοιχεία, που στους περισσότερους από εσάς είναι γνωστά, αλλά η παράθεσή τους είναι απαραίτητη για την εξαγωγή των όποιων συμπερασμάτων.
- § Το 99,2% των επιχειρήσεων στην Ελλάδα, είναι μικρές επιχειρήσεις (0 - 50 εργαζόμενοι)
- § Το 92,6% είναι πολύ μικρές επιχειρήσεις (0 - 9 εργαζόμενοι)
- § Το 50% των πολύ μικρών επιχειρήσεων είναι αυτοαπασχολούμενοι, με κανέναν εργαζόμενο
Και ενώ το Ασφαλιστικό αποτελεί το κύριο θέμα συζήτησης σ' όλα τα επίπεδα και όλοι μιλούν για ασφάλιση, Πολιτικοί-Δημοσιογράφοι και ειδικοί, μιλούν μόνο για ταμεία των εργαζομένων. Για μας και το ταμείο μας ΤΙΠΟΤΑ και αυτό το ΤΙΠΟΤΑ μας θυμώνει, αυτό το ΤΙΠΟΤΑ μας αφυπνίζει, μας προστάζει, προστάζει τον καθένα από μας ξεχωριστά και όλους μαζί, να διεκδικήσουμε νέες πηγές χρηματοδότησης μέσα και έξω από τον Κρατικό Προϋπολογισμό. Να διεκδικήσουμε την χρηματοδότηση του Ο.Α.Ε.Ε. με το 0,62% του ΑΕΠ. Γιατί μετά την κατάργηση του ΛΑΦΚΑ, χωρίς την αντικατάσταση των πόρων, την μεγάλη αύξηση των φαρμακευτικών δαπανών, λόγω κυρίως της κατάργησης της λίστας αλλά και της αύξησης των τιμών των φαρμάκων, την μη τήρηση των δεσμεύσεων του Κράτους για την κάλυψη των ελλειμμάτων την στιγμή της ενοποίησης. Την υποχρέωση για την καταβολή πρόσθετων συντάξεων στους συνταξιούχους των πυρόπληκτων περιοχών (ύψους 3.000.000 €) χωρίς να αποδοθούν από το κράτος, την μη ύπαρξη αξιόπιστης και επικαιροποιημένης αναλογιστικής μελέτης κατά την ενοποίηση (την 1/1/2007), την μη ολοκλήρωση της μηχανογράφησης και της καταγραφής των απογραφικών στοιχείων, οδήγησαν τον Ο.Α.Ε.Ε. σε οικονομικό αδιέξοδο. Κυρίες και Κύριοι, Το μοντέλο αυτό της ενοποίησης αποτελεί παράδειγμα προς αποφυγή. Ο Ο.Α.Ε.Ε. τρώει σήμερα, τα σωθικά του, ζει σκίζοντας τις σάρκες του, πουλά περιουσιακά στοιχεία για να πληρωθούν οι συντάξεις (Σεπτέμβριος 2007 ρευστοποιήθηκαν περίπου 40.000.000 € μετοχές και ομόλογα). Ήταν σίγουρο ότι θα υπήρχε αδυναμία πληρωμής δώρου Χριστουγέννων και συντάξεων Ιανουαρίου - Φεβρουαρίου 2008, αν η Κυβέρνηση δεν κατέβαλε 180.000.000 από την χρηματοδότηση του 2008. αν όμως δεν βρεθούν σταθεροί πόροι έτσι ώστε το Ταμείο να μπορεί να καλύπτει τις υποχρεώσεις του, μετά από 10 με 12 μήνες θα αναγκαστεί να πουλήσει το σύνολο της κινητής περιουσίας και τότε θα βρεθούμε σε αδιέξοδο. Πριν ένα χρόνο επιχειρήθηκε ανεπιτυχώς η μείωση των συντάξεων κατά 30%, ώστε να αντιμετωπισθεί το έλλειμμα, σενάριο το οποίο δεν πέρασε, ως αποτέλεσμα των κινητοποιήσεων της Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε. και των Ομοσπονδιών της χωρίς να παραγνωρίζουμε την καθοριστική συμβολή του Β.Ε.Α. Το σενάριο φαίνεται ότι επανέρχεται, αν η κυβέρνηση δεν επιδείξει το κατάλληλο ενδιαφέρον. Την τραγική εικόνα περιγράφει άλλωστε γλαφυρά, σε συνέντευξή του σε οικονομική εφημερίδα, ο κ. Κόντος λέγοντας: «είναι αναγκαίο πια να με αφήσουν να διοικήσω». Και εδώ επιτρέψτε μου ένα προσωπικό σχόλιο, το οποίο ίσως να μην εκφράζει την Συνομοπονδία. Έχω την αίσθηση ότι λίγο αργά το θυμήθηκε, τι έκανε όλα αυτά τα χρόνια για να μην φθάσουμε στο σημείο μηδέν; Συνεργάστηκε με τους εκάστοτε κυβερνώντες με μοναδικό γνώμονα την διατήρηση της θέσης του, φαλκιδεύοντας την βιωσιμότητα του Ταμείου μας, παραπλανώντας πολλές φορές το Συνδικαλιστικό Κίνημα. Ας δούμε όμως τι μπορούμε να κάνουμε τώρα. Μετά από αίτημα της Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε. στην Υπουργό Απασχόλησης κα Φ. Πετραλιά, κατά την επίσκεψή της στα γραφεία της Συνομοσπονδίας στις 16/1/08, συγκροτήθηκε Επιτροπή, η οποία σε συνεδρίασή της πριν από 15 ημέρες διαπίστωσε ότι απαιτείται ο διπλασιασμός της κρατικής χρηματοδότησης για το 2008 προς τον Ο.Α.Ε.Ε. ώστε να μην υπάρξει πρόβλημα στην καταβολή των συντάξεων. Συζητήθηκε η από το 2009 χρηματοδότηση σε ποσοστό του ΑΕΠ. Περιμένουμε τις άλλες συνεδριάσεις της Επιτροπής, έτσι ώστε να διαμορφωθεί η τελική πρόταση προς την Κυβέρνηση. Σύμφωνα με τις Εθνικές εκθέσεις για τα Ασφαλιστικά Ταμεία που υποβλήθηκαν στην Ε.Ε., πριν 3 περίπου χρόνια από όλες τις χώρες, τα αποθεματικά των Ταμείων συνεισφέρουν στα έσοδά τους το 20% περίπου. Στην Ελλάδα συνεισφέρουν μόνο κατά 1,96% !!, σύμφωνα με τον Κοινωνικό Προϋπολογισμό του 2007. Γεγονός που αναδεικνύει και τις μεγάλες ευθύνες της Πολιτείας, η οποία επί δεκαετίες χρησιμοποιούσε τα αποθεματικά για αλλότριους σκοπούς, όπως ανέφερα στην αρχή της ομιλίας μου. Ο Ο.Α.Ε.Ε. επιπρόσθετα δεν παρουσιάζει μόνο Αναλογιστικό έλλειμμα (περίπου 28 δις € έως το 2050) αλλά και λειτουργικό έλλειμμα και ως εκ τούτου δεν θα μπορέσει και το τονίζω για άλλη μια φορά δεν θα μπορέσει να εκπληρώσει τις συνταξιοδοτικές του υποχρεώσεις έως το τέλος του 2008, αν δεν υλοποιηθούν οι δεσμεύσεις της Κυβέρνησης. Ούτε μπορούμε να περιμένουμε αμφιβόλου αξιοπιστίας μελέτες του I.L.O., με ποια στοιχεία γίνονται, όταν αυτά δεν έχουν δοθεί λόγω αδυναμίας του ΤΣΑ και του ΤΑΕ; Κύριο κριτήριο συμμετοχής της Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε. στο διάλογο για το ασφαλιστικό ήταν και παραμένει η χρηματοδότηση του Ο.Α.Ε.Ε.
- Για το Ι.Κ.Α. υπάρχει νόμος που αναφέρεται στην κάλυψη ελλειμμάτων στην διαδικασία ενοποίησης με άλλα ταμεία
- Υπάρχει Νόμος για την χρηματοδότηση του Ι.Κ.Α. με το 1% του ΑΕΠ
Δεν αντιλαμβανόμαστε την άρνηση του κ. Υπουργού Οικονομίας και Οικονομικών, για την χρηματοδότηση του Ο.Α.Ε.Ε., το Σ.Κ.Α. δεν είναι άρρηκτα συνδεδεμένο με την ανάπτυξη; Μελέτη που έγινε και συνεχίζεται με εντολή της Ε.Ε. (Γενική Διεύθυνση Επιχειρήσεων και Βιομηχανίας) για το Σ.Κ.Α. των αυτοαπασχολουμένων και των οικογενειών τους στην Ευρώπη, οδηγεί στα παρακάτω πρώτα συμπεράσματα:
- Ένα ανασφαλές και αναξιόπιστο σύστημα συνταξιοδότησης και περίθαλψης, οδηγεί σε αντιπαραγωγικές επενδύσεις εκτός επιχείρησης για την εξασφάλιση των γηρατειών.
- Η ύπαρξη ενός Υγιούς Κοινωνικού Χαρακτήρα Ασφαλιστικού Ταμείου για τον Μικρό Επιχειρηματία, τους Ελεύθερους Επαγγελματίες αποτελεί προϋπόθεση για να συνεχίζουν τις επενδύσεις στην επιχείρηση, έως το τέλος του επιχειρηματικού τους βίου.
Να μπορεί έτσι να υπάρχει υγιής επιχείρηση για να μεταβιβαστεί στην επόμενη γενιά, να διατηρηθούν οι θέσεις εργασίας. Αποτελεί, όμως, και προϋπόθεση για την λήψη απόφασης για το «άνοιγμα» μιας επιχείρησης. Ένα προβληματικό Σ.Κ.Α. αποτελεί σημαντικό αντικίνητρο για την επιχειρηματικότητα.
- § Ένας επιχειρηματίας με ανασφάλειες, δεν επενδύει και δεν φροντίζει την «δουλειά» του, ιδιαίτερα τα τελευταία παραγωγικά του χρόνια και ένας νέος δύσκολα αποφασίζει να ανοίξει επιχείρηση, όταν γνωρίζει ότι θ' αντιμετωπίσει ένα υποβαθμισμένο και «ακριβό» Σ.Κ.Α., για τον ίδιο και τα συμβοηθούντα μέλη της οικογένειάς του, σε σχέση με αυτό της μισθωτής εργασίας με προφανείς επιπτώσεις στην ανάπτυξη.
- § Η μείωση του κόστους για τους αυτοαπασχολούμενους και κυρίως η διευκόλυνση της νέας επιχειρηματικότητας με τη μείωση των εισφορών κατά τα πρώτα χρόνια εκκίνησης της επιχείρησης (όπου υπάρχουν αυξημένα έξοδα και μειωμένα έσοδα), είναι ένας στόχος που μπορεί να λειτουργήσει ως κίνητρο, όπως επίσης και η σύγκλιση των Σ.Κ.Α. των αυτοαπασχολούμενων με αυτά των μισθωτών.
- § Το 50% των ερωτηθέντων σε διάφορες Ευρωπαϊκές χώρες, σχετικά με το αν τα χαμηλά προσδοκώμενα οφέλη των Σ.Κ.Α. των αυτοαπασχολούμενων έναντι εκείνων των μισθωτών, αποτελούν παράγοντα αναθεώρησης της απόφασης για έναρξη επιχειρηματικής δραστηριότητας, απαντά θετικά.
Τα συμπεράσματα αυτά, παρουσιάστηκαν σε Συνέδριο στις Βρυξέλλες στις 6 Ιουλίου 2007 με θέμα: «Κοινωνική Ασφάλιση των επιχειρηματιών και των συνεργατών τους». Το συνέδριο αυτό παρακολούθησαν εκπρόσωποι της Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε. και του Β.Ε.Α., απουσίαζαν δυστυχώς εκπρόσωποι της Ελληνικής Κυβέρνησης και της Επιτροπής «σοφών». Πρόκειται για την πρώτη προσπάθεια προσέγγισης του συγκεκριμένου θέματος, διότι οι έρευνες έως τώρα για το Ασφαλιστικό είχαν αποκλειστικά εστιαστεί στη μισθωτή εργασία. Είναι επομένως ένα θέμα εξαιρετικά σοβαρό, δεδομένου ότι αποτελεί παράγοντα για ενίσχυση της ιδέας της επιχειρηματικής δράσης και συνεπακόλουθα την αντιμετώπιση της ανεργίας στην Ευρώπη. Κυρίες και Κύριοι, Δεν πρέπει να αγνοούμε και τον αναπτυξιακό χαρακτήρα του Ασφαλιστικού, ιδιαίτερα για τις Μικρές επιχειρήσεις. Η αντιμετώπιση των προβλημάτων όπως η ανεργία, η ανασφάλιστη εργασία, η συμμετοχή των γυναικών στο οικονομικό γίγνεσθαι, η ανάπτυξη με απασχόληση, μπορούν να δώσουν άλλη διάσταση στη συζήτηση για το Ασφαλιστικό. Απόψεις και θέσεις που κατευθύνονται προς τον περιορισμό των συντάξεων, την δημιουργία αβεβαιότητας για την περίθαλψη, την αύξηση των ορίων ηλικίας και συνταξιοδότησης, δεν συνάδουν με αναπτυξιακές προοπτικές. Οδηγούν σε οικονομικό μαρασμό και ανασφάλειες τους πολλούς. Οδηγούν σε μια κοινωνία των ολίγων και ισχυρών προνομιούχων. Μια τέτοια κοινωνία δεν μπορεί να έχει οικονομική ανάπτυξη με κοινωνική συνοχή και ισορροπία. Η αύξηση επίσης των Συντάξεων δεν πρέπει να εντάσσεται μόνο στη λογική της κοινωνικής πολιτικής και δικαιοσύνης. Έχει και μεγάλη οικονομική - αναπτυξιακή σημασία: Ενισχύεται η κατανάλωση που συμμετέχει ουσιαστικά στην ανάπτυξη (κατά 50%), με θετικές συνέπειες για τις Εμπορικές και Βιοτεχνικές επιχειρήσεις - το αντίθετο οδηγεί στην διεύρυνση της φτώχειας, της κοινωνίας των 2/3. Η δε αύξηση των συντάξεων του Ο.Γ.Α. ενισχύει τα εισοδήματα στην περιφέρεια, δημιουργεί συνθήκες καλύτερες για την Αγροτική οικονομία και συγκρατεί τον πληθυσμό στην ύπαιθρο, περιορίζοντας την Ανεργία στα Αστικά Κέντρα. Κυρίες και Κύριοι, Θα πρέπει να είμαστε ξεκάθαροι μεταξύ μας, κανένα Σύστημα Κοινωνικής Ασφάλισης δεν μπορεί να είναι βιώσιμο αν δεν γνωρίζουν όλοι για όλους:
- Τις παροχές (Σύνταξη - εφάπαξ - επικουρική)
- Τι πληρώνει
- Ποιος πληρώνει
- Γιατί πληρώνει και για ποιους
- Τι συνεισφέρει η κάθε κοινωνική ομάδα στο Σύνολο
- Ποιοι είναι οι «ριγμένοι» του Ασφαλιστικού Συστήματος της χώρας
- Ποιες είναι οι σχέσεις και οι ευθύνες του πελατειακού συστήματος με το Ασφαλιστικό
Αν η Κυβέρνηση δεν συγκρουστεί με αυτούς που ελέγχουν και εκτινάσσουν:
- Την φαρμακευτική δαπάνη
- Την κατευθυνόμενη συνταγογραφία
- Τις ανεξέλεγκτες προμήθειες υλικών από τα Δημόσια Νοσοκομεία
- Αν δεν επιβληθεί έλεγχος των ιατρικών πράξεων και γνωματεύσεων
- Αν δεν λειτουργήσει πλήρως πληροφοριακό σύστημα τύπου ΤΑΧΙS για το Ασφαλιστικό, τις ιατρικές πράξεις, τη συνταγογραφία
- Αν δεν δημοσιεύονται οι ισολογισμοί των ταμείων
Τότε ότι και να κάνουμε, σε πολύ λίγα χρόνια, πάλι θα συζητάμε πως θα σώσουμε το Δημόσιο Ασφαλιστικό Σύστημα στην Ελλάδα. Είμαστε δυστυχώς η πρώτη χώρα μεταξύ των χωρών του ΟΟΣΑ, στις ιδιωτικές δαπάνες για την υγεία (ακολουθούν Μεξικό και ΗΠΑ). Κυρίες και Κύριοι, Η Υπουργός Απασχόλησης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης όταν προ μηνός επισκέφθηκε την Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε., πέρα από μια γενικόλογη τοποθέτηση και την διαβεβαίωση ότι ισχύουν τα τρία «ΔΕΝ» δηλαδή δεν αυξάνονται τα όρια συνταξιοδότησης, δεν αυξάνονται οι εισφορές και δεν μειώνονται οι συντάξεις, τίποτα δεν πρόσθεσε στο διάλογο. Δυστυχώς κάπως έτσι τοποθετήθηκε και ο κ. Πρωθυπουργός στην εκτός Η.Δ. συζήτηση για το Ασφαλιστικό στην Βουλή. Τόσο ο κ. Πρωθυπουργός όσο και η αρμόδια κα Υπουργός αρκέστηκαν σε περιγραφική αναφορά για το τελικό σχέδιο Νόμου για το Ασφαλιστικό. Σε κάθε περίπτωση ουδεμία αναφορά έγινε για το Ταμείο των ελευθέρων επαγγελματιών, ούτε μια κουβέντα για τις προτάσεις μας. Κυρίες και Κύριοι, Για την Γ.Σ.Ε.Β.Ε.Ε. όμως
- Η χρηματοδότηση του Ο.Α.Ε.Ε. με ποσοστό επί του ΑΕΠ
- Η κάλυψη των ελλειμμάτων των ενοποιημένων Ταμείων, όπως έχει δεσμευτεί η Πολιτεία
- Η αναπτυξιακή διάσταση του Σ.Κ.Α. των αυτοαπασχολουμένων
- Η διεύρυνση της Ασφαλιστικής Βάσης
- Η υποχρεωτικότητα της Ασφαλιστικής ενημερότητας
- Η δημιουργία ειδικού Ασφαλιστικού λογαριασμού Αποθεματικού χαρακτήρα
- Η δυνατότητα συστηματικού ελέγχου της συνταγογραφίας και φαρμακευτικής δαπάνης
- Η πλήρης μηχανοργάνωση
- Η διατήρηση του κοινωνικού ελέγχου στο Ταμείο μας (Αιρετή Διοίκηση)
- Η πλήρης αναθεώρηση των όρων της διαδοχικής ασφάλισης
- Η ποιοτική αναβάθμιση των παρερχομένων υπηρεσιών προς τους ασφαλισμένους
- Η αναθεώρηση των όρων ασφάλισης και συνταξιοδότησης της νεότερης γενιάς επιχειρηματιών (μετά την 1/1/93)
αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις για διάλογο και σημαντικά πεδία συζήτησης με την Κυβέρνηση, ώστε να αντιμετωπισθούν τα προβλήματα βιωσιμότητας του Ο.Α.Ε.Ε. και των ποιοτικότερων παρερχομένων υπηρεσιών προς τους ασφαλισμένους. Οι μικρομεσαίοι επιχειρηματίες που ασφαλίζονται και συνταξιοδοτούνται από τον Ο.Α.Ε.Ε., καθώς και τα μέλη των οικογενειών τους, εύλογα απαιτούν η Κυβέρνηση να επιδείξει και το ανάλογο, με την συμμετοχή τους στην Ανάπτυξη και συμβολή τους στην κοινωνική συνοχή της χώρας ενδιαφέρον. Γιώργος Καββαθάς Αντιπρόεδρος